Обновено: вторник, 08 септември 2020 9:10

България

 

ПРОФОН стартира кампания „МУЗИКАТА е част от Красотата“

Източник: ПРОФОН

 

ПРОФОН стартира кампания „МУЗИКАТА е част от Красотата“ за повишаване на обществената осведоменост по отношение на легалното използване на музика, предназначена за озвучаване във фризьорски салони, бръснарници, козметични салони и центрове за красота.

 

Кампанията цели да обърне внимание,  че публичното изпълнение на музика, с цел озвучаването на фризьорски салони или салони за красота, се отличава от използването за лични цели, защото се извършва по време на търговска дейност на публично достъпно място.

 

ПРОФОН и Музикаутор имат общ онлайн портал, в който всеки ползвател може да подаде заявка за уреждане на авторските и сродните права при публично изпълнение на музика. Порталът MusicPro улеснява процедурата за ползвателите, които  подават документи директно към двете дружества, като по този начин бързо и лесно получават лиценз, с който да озвучават дейността си с музика с гаранция за качество и уредени права.

 

  

Ректорът получи официалния документ, удостоверяващ издаването на патент за електронната студентска книжка на УНСС

Източник: УНСС

Ректорът получи издаден патент за електронната студентска книжка на УНСС. Искането за него нашият университет подаде през декември 2015 г., като той беше издаден от Патентното ведомство на Република България през април т.г.

Днес адвокат Васил Павлов, съдействал за издаването му, връчи на ректора проф. д-р Димитър Димитров официалния документ, удостоверяващ издаването на патента (на снимката долу).

Притежател на патента е УНСС, а негов изобретател - проф. д.ик.н. Валентин Кисимов, директор на Центъра за компютърни иновативни системи, под чието дългогодишно ръководство се осъществява дигитализацията на дейността на нашия университет.

Проф. Кисимов, ректорът проф. Димитров и адвокат Павлов (отдясно на ляво)

 

  

 

 IFPI публикува Global music report 2019

 Източник: Профон

  

Общият приход на световния пазар от музикални записи нарастна с +8.2% и достигна $20.2 млрд. „Докладът показва успешната работа и инвестиции на създателите на музика – от продуцентските компании до артистите-изпълнители и всички ангажирани в този процес, които стъпиха на стабилната основа, изградена през последните няколко години, за да постигнат значителен ръст на приходите през 2019 г.“, каза по този повод Франсес Муур – Главен изпълнителен директор на IFPI.

Приходите от стрийминг са 22.9% или 11.4 млрд. щ. д. и за първи път представляват повече от половината (56.1%) от световните приходи от записана музика.
Този растеж се дължи на потребителите на платени стрийминг услуги, като в края на 2019г. те са 341 млн. (ръст от + 33.5%). Платеният стрийминг представлява 42% от общите приходи от музика.

 

Ключови данни за пазара по региони през 2019 г.

За пета поредна година Латинска Америка е най-бързо развиващия се регион (+18.9%), трите най-големи региона са Бразилия (+13.1%); Мексико (+17.1%) и Аржентина (+40.9%).

Европа е вторият по големина регион в света с нарастване от 7.2%. Тук най-големите пазари са Великобритания (+ 7.2%), Германия (+ 5.1%), Италия (+ 8.2%) и Испания (+ 16.3%).

Азия отбеляза общ ръст от 3.4%, по-бавен темп на растеж в сравнение с 2018 г., но това до голяма степен се дължи на Япония (-0.9%), която отбеляза спад на физическите продажби (-4,8%), доминиращия й сектор. Силен растеж отбелязват в Южна Корея, Китай и Индия (съответно 8.2% 16.0% и 18.7%).

Австралазия бележи ръст от 7.1%, като общите приходи от дигитален растеж нарастват с 11.6%, а приходите от физически носители намаляват с 20.4%. Австралия, чийто пазар е сред световните Топ 10, има ръст на приходите от + 6.0% , а съседна Нова Зеландия отбелязва значителните +13.7%.

САЩ и Канада остават най-големият регион за приходи от записана музика, представляващи 39.1% от световния пазар, като бележат ръст с 10.4%. САЩ отбелязва пета поредна година на растеж, като за 2019 г. е 10.5%, докато в Канада, която бе почти без движение в приходите през 2018 г., бележи ръст от 8.1% за 2019 г.

И докато цифрите в доклада представят картината на постигнатото от музикалния бизнес през миналата година, днес пандемията COVID-19 постави индустрията през сериозни предизвикателства, които изглеждаха немислими само няколко месеца по-рано.


„Изправени пред лицето на глобална трагедия, представителите на музикалната индустрия се обединиха в усилията си да защитят най-засегнатите. За звукозаписните компании като наши членове е от първостепенна важност да продължат да подкрепят кариерата и развитието на многобройните артисти, музиканти и служители в музикалния сектор по цял свят.“, отбеляза Муур.

 

Можете да видите пълния доклад тук.

 


Нов закон за марките и географските означения

  

В Официалния раздел на Държавен вестник, бр. 98  от 13 декември 2019 г., е обнародван новият Закон за марките и географските означения (ЗМГО), който съгласно чл. 5, ал. 5, изр. 2 от Конституцията на Република България влиза в сила 3 дни след обнародването му.

 

Повече информация относно промените може да намерите на сайта legalworld.bg в статията „Какви са промените в новия Закон за марките и географските означения“

 

Текстът на закона може да намерите на сайта на Патентно ведомство на РБ (bpo.bg) и на сайта на Народното събрание на РБ (parliament.bg).


УНСС представи научни продукти на Центъра за компетентност „Дигитализация на икономиката в среда на Големи данни”

 Източник: БТПП

 

Перспективите пред развитието на иновациите в сферата на защитата на правата по интелектуалната собственост и на компютърните иновативни системи в Университета за национално и световно стопанство бяха представени на кръгла маса в БТПП. Тя бе организирана от Съвета по иновации при БТПП съвместно с Института по творчески индустрии и бизнес на УНСС,  Центъра за компетентност „Дигитализация на икономиката в среда на Големи данни”  и Центъра за компютърни иновативни системи на УНСС. 

 

Отдясно наляво: проф. д-р Владя Борисова, г-н Йосиф Аврамов, проф. д.ик.н. Валентин Кисимов, проф. д-р Камелия Стефанова

 

Кръглата маса бе открита и модерирана от доц.д-р Йосиф Аврамов, съпредседател на Съвета по иновации при БТПП и член на УС на БТПП. Приветствие от името на ректора на УНСС направи проф. д.ик.н. Валентин Кисимов, директор на Център за компютърни иновативни системи на УНСС.  

Встъпителната презентация „Политика по интелектуална собственост на университетите. Ролята на интелектуалната собственост за технологичния трансфер“ бе изнесена от  проф. д-р Владя Борисова, директор на Института по творчески индустрии и бизнес на УНСС; директор на Офиса за трансфер на технологии към Центъра за компетентност в областта на Големите данни. Коментар по темата, както и пояснения на въпросите на участниците в събитието предостави Анастасия Величкова, държавен експерт в дирекция „Експертиза и закрила на изобретенията и промишлените дизайни“ при Патентното ведомство на Р България.

Обстойна презентация направи проф. д.ик.н. Валентин Кисимов на тема: „Представяне на Центъра за компетентност „Дигитализация на икономиката в среда на Големи данни”. В нея той поясни какви са целите и задачите на този Център, създаден неотдавна по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.

Последната лекция бе на проф. д-р Камелия Стефанова, декан на факултет "Приложна информатика и статистика" на УНСС и ръководител на катедра "Информационни технологии и комуникации". Тя представи научни продукти от научноизследователската дейност на Центъра за компетентност „Дигитализация на икономиката в среда на Големи данни”.

В последвалата дискусия се включиха: акад. Никола Съботинов, съпредседател на Съвета по иновации при БТПП и бивш председател на БАН, доц. Георги Райчевски от ГИС Трансфер център, доц. Стефан Кереков от Института по електрохимия и енергийни системи при БАН, доц. Тодор Гюров, зам.-директор на Института по информационни и комуникационни технологии при БАН, Бойко Трендафилов от „Силикон Тех“ ООД, Ангел Ангелов, член на Съвета по иновации и др.

 

Проучването в ЕС разкри драматичен спад на музикалното пиратство сред младите хора

Източник: БАМП

Изследване на Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз (ЕС) показва, че само 49% от хората на възраст между 15 и 24 години са прибягвали до пиратско цифрово съдържание през последната година. Това представлява спад на пиратството с 22% в сравнение със ситуацията от 2016 г., когато 60% от хората са използвали пиратско съдържание.

 

 Новината е още по-добра специално за музикалната индустрия. Проучването установи, че едва 39% от младите хора са имали достъп до пиратско музикално съдържание. Това е огромен спад с 31%  спрямо данните от 2016 г., когато 56% от младите потребители са достъпвали до пиратско музикално съдържание. При видеото и филмовата индустрия цифрите са различни. За сравнение - 79% от младите хора са имали достъп до пиратско видео съдържание през 2019 г., което представлява незначителна разлика спрямо данните за 2016 г., когато 85% от тях са използвали такова.

Като цяло, около една трета от младите хора са имали достъп до пиратско съдържание от незаконни източници. Но само 21% от тях са направили това умишлено, което е понижение спрямо установените през 2016 г. 25% умишлени нарушения. Съответно, 80% от младите хора са имали достъп до някакво лицензирано съдържание през последната година. И това е наистина добра новина!

Не е изненадващо, че използването на пиратско цифрово съдържание варира значително в зависимост от страната. В богатите страни, където младите хора разполагат с повече средства за лични разходи, вкл. за цифрово съдържание, пиратството е далеч по-ниско, отколкото в по-бедните страни. Така например в Германия, която е една от най-богатите страни в ЕС, едва 13% от младите хора са имали достъп до пиратско съдържание от нелегални източници. В Обединеното кралство този брой е 14%. Но в Литва - една от най-бедните държави в ЕС, 45% от младите хора са ползвали пиратско съдържание на база незаконни източници.

 Това, което мотивира пиратството, също се промени. Докато през 2016 г. 67% от младите хора посочват цената за достъп до легално съдържание като причина за пиратството, през 2019 г. само 56% от анкетираните посочват подобно основание. В същото време, липсата на избор, навика и удобството като причина за пиратството се увеличава.

 Освен това, проучването установи, че музиката е най-популярното дигитално съдържание сред младите хора. 97% от младите хора стриймват или теглят музика, докато 94% от тях стриймират или теглят видео съдържание, а 92% стриймват или теглят игри.

Изследването на ЕС следва неотдавнашно проучване на IFPI, което също показа спад в използването на пиратско съдържание, основно поради разпространението на атрактивни легални дигитални услуги за достъп до музика.

 

 

РАЗШИРЯВА СЕ СЪТРУДНИЧЕСТВО МЕЖДУ ПАТЕНТНОТО ВЕДОМСТВО И ЕВРОПЕЙСКОТО ПАТЕНТНО ВЕДОМСТВО

Източник: Патентно ведомство на Република България 

 

На 19 септември Патентното ведомство на Република България (ПВ) посрещна делегация от Европейското патентно ведомство (ЕПВ), с която обсъди бъдещото си сътрудничество в рамките на новия Стратегически план 2023 на ЕПВ.
Д-р Офелия Киркорян-Цонкова, зам.-председател на ПВ, приветства делегацията от ЕПВ - Nikolaos Chardalias, Minna Nikolova-Kress, Jeff Stewart и Paul Tubbing, като отбеляза, че сътрудничеството с Европейското патентно ведомство е от съществено значение за успешното утвърждаване на Българското патентно ведомство като орган, който работи ефективно и ефикасно, предоставяйки своевременни и качествени услуги в областта на индустриалната собственост по един съвременен в технологично отношение начин. Поздрави представителите на ЕПВ за множеството инициативи, които са предвидени в новия Стратегически план 2023 и изрази увереност, че с общите усилия на двете институции ще бъдат постигнати много по-добри резултати, гарантиращи по-висока активност от страна на българските заявители, по-благоприятна среда за работа на научно-изследователските организации и повишаване конкурентоспособността на  българската икономика.
Участниците на срещата – експерти, ИТ специалисти, ръководители на проекти, направиха преглед на ИТ средата и услугите, които към момента се предлагат за експерти и потребители в областта на патентите. Дискутирани бяха  бъдещите ИТ проекти и електронни инструменти, които да бъдат реализирани съвместно в рамките на новия Стратегически план 2023 на ЕПВ с цел предоставяне на повече и по-качествени услуги.
Специално внимание беше отделено на сигурността на системите, базите данни и достъпа до информация, като от страна на ПВ  беше отбелязано, че вече се работи за придобиване на Международния стандарт ISO 27001 за Системите за управление на сигурността на информацията.
При закриване на срещата участниците се обединиха около извода, че следващите три години поставят пред ПВ и ЕПВ много и сериозни предизвикателства за издигане на ИТ услугите на висотата на съвременните изисквания за кибер сигурност, като във фокуса на вниманието са предоставянето на мащабни и достъпни електронни услуги и бази данни за потребителите.

 

БЪЛГАРИЯ ПОДПИСА КОНВЕНЦИЯТА НА СЪВЕТА НА ЕВРОПА ЗА КИНЕМАТОГРАФИЧНИТЕ КОПРОДУКЦИИ

Източник: Министерство на културата

 

Българският постоянен представител към Съвета на Европа посланик Катя Тодорова подписа от името на България ревизираната Конвенция на Съвета на Европа за кинематографичните копродукции, при условие за последваща ратификация. Церемонията се състоя на 12 юни 2019 г. в Страсбург в присъствието на заместник-генералния секретар на Съвета на Европа Габриела Батаини-Драгони.

 

Целта на ревизираната Конвенция е да осъвремени разпоредбите на Конвенцията на Съвета на Европа за кинематографичната копродукция от 1992 г., да отрази развитието във филмовата индустрия оттогава насам и да формулира целите и средствата за насърчаване на европейското културно сътрудничество в областта на филмовото изкуство.

 

Сред нововъведенията на ревизираната Конвенция са: възможност за присъединяване на страни, които не са членки на Съвета на Европа, по-голяма гъвкавост за копродуцентите по отношение на максималните и минималните участия в многостранни и двустранни копродукции.

 

Тексът на Конвенцията на Съвета на Европа за кинематографичната копродукция на български език ще бъде публикуван на сайта на НФЦ www.nfc.bg


ИНДУСТРИЯТА БОРИ СТРИЙМИНГ ПИРАТИТЕ С КОДЕКС ЗА ДОБРИ ПРАКТИКИ

Източник: БАМП

 

Международната федрация на звукозаписната индустрия (IFPI) се присъедини към широка коалиция от големи и независими лейбъли, издатели и организации на изпълнители в подкрепа на Кодекса на най-добрите практики в музикалния бизнес. Документът бе издаден днес и има за цел да предотврати манипулирането на стрийминга, както и да смекчи пазарните последици от него. „Стрийминг пиратството може да подкопае достоверността на класациите и да саботира точността в изплащането на роялтизи от дигиталните услуги за творците. Всички създатели на музика - от изпълнители и автори на песни, до лейбъли и издатели и отвъд тях, трябва да бъдат възнаградени справедливо за тяхната работа и инвестиции.“, коментираха в официално изявление от IFPI.

Все повече артисти сигнализират, че получават нереални оферти за стимулиране на интереса към репертоара им в платформите.  „Ето защо създаването на стандарти и прекратяването на тази практика е от решаващо значение за здравата музикална икономика. Очакваме с нетърпение да работим съвместно с цялата музикална общност, за да изградим широка подкрепа за тази инициатива и да стимулираме решения, които помагат за справедливото отразяване на законния пазар и съответно компенсират притежателите на права.“, добавят от IFPI.  

От организацията уточниха още, че издаването на Кодекс на най-добрите практики не цели рестарт на войната, която индустрията водеше с феновете в дните на Napster.  „Ползванията на услуги, инициирани от истински потребители като част от добросъвестните сесии на слушане, представлява законно потребление на музика. Кодексът няма цел да се предотврати или прекъсне това, той е предназначен за насърчаване и защита.“, обясняват от IFPI.

 

 

ЗВУКОЗАПИСНИТЕ КОМПАНИИ СА НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ИНВЕСТИТОРИ В НОВА МУЗИКА И АРТИСТИ

Източник: БАМП

  

Звукозаписните компании влагат над $5.8 млрд. годишно в артисти и репертоар  чрез инвестиционни програми за развитие и маркетинг. Данните са посочени в специализирания микросайт на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI)  Звукозаписните компании: Двигател на музикалната екосистема, от който става ясно, че 33.8% от глобалните годишни приходи на индустрията се насочват в разкриване на нови таланти и скок в кариерата на изпълнители по целия свят.

Цифрите показват устойчивост и растеж в подкрепата, която лейбълите оказват на артистите. Спрямо последните оповестени данни за 2015 г. сумата на инвестициите възлиза на $4.5 млрд. и е 27% от генерираните приходи, а в периода 2015 - 2017 наблюдаваме ръст на тези инвестиции от 3.1%.

Звукозаписната индустрия е изключително интензивен откъм инвестиции бизнес. Ако за лейбълите финансирането на артисти и репертоар (A&R) е еквивалент на инвестициите в изследвания и развитие (R&D) при другите индустрии, то в музиката процентът на инвестициите спрямо приходите е в пъти по-висок от вложената сумата в R&D на всички останали пазари.

Микросайтът на IFPI: https://powering-the-music-ecosystem.ifpi.org/


ИНСТИТУТ НА ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ПРЕД ЕВРОПЕЙСКОТО ПАТЕНТНО ВЕДОМСТВО (EPI)

 

На 10.05.2019 Институт на професионалните представители пред ЕПВ (epi) организира семинар на тема „Inventive step and recent case law at the EPO“ (Изобретателска стъпка и новости в практиката на ЕПВ). Семинарът ще се проведе в хотел „Хилтън“, София от 15:00 часа. Семинарът е предвиден основно за членовете на epi и за epi студенти, но са поканени за участие и други заинтересовани колеги, за които темата на семинара представлява интерес, като например българските представители по индустриална собственост не членове на epi. За участие в семинара е необходима предварителна регистрация най-късно до 30 април 2019 г.

 

За повече информация и регистрация:http://patentepi.com/lr/0/aHR0cDovL2VwaS5wYXRlbnRlcGkuY29tL2RldGFpbHMueGh0bWw/Y2lkPTc5OSZtYWlsaW5nPTE

 

ПАВЕЛ И ВЕНЦИ ВЕНЦ „В ЧАС ПО ИНТЕЛЕКТУАЛНА СОБСТВЕНОСТ“:УВАЖЕНИЕТО КЪМ ИЗКУСТВОТО ПОКАЗВА КОЛКО ЦИВИЛИЗОВАНО ЕДНО ОБЩЕСТВО 

Източник: Българска асоциация на музикалните продуценти

 

Защо авторското право е единственото, което продължаваме да имаме и след смъртта си? Може ли един производител на бърза закуска да използва парче на Браян Адамс в реклама на бургери? Това бяха част от въпросите, на които възпитаниците от Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин Кирил Философ“ получиха отговори „В час по интелектуална собственост“. Образователният проект на Българска асоциация на музикалните продуценти (БАМП) срещна бъдещите творци с музикалния продуцент Станислава Армутлиева,  най-обичаното дуо в бг хип-хопа Павел и Венци Венц, и юристът Велизар Соколов.

Водещите на „Гласът на България“ бяха посрещнати с бурни аплодисменти и проправиха пътя си към Саня и Заки между изпълнената с правостоящи зала. Чрез кратка и забавна презентация ученици от 8 до 12 клас разбраха какво е авторското и сродните му права и как живеят те в дигитална среда. Саня, която бе модератор на срещата, се обърна към присъстващите и като към ползватели на защитено съдържание. „Всички вие ежедневно слушате музика, и тя е изключително важна част от живота ни. Помислете, дали ще останете в любимия си клуб, ако в него цари абсолютна тишина? А дали ще възприемете по същия начин една филмова сцена, ако в нея няма музика? Независимо дали плащате абонамента си за Spotify, или за Netflix, вие давате възможност на творците да живеят от това, което създават.“, каза тя.

Венци Венц констатира, че се намира в стая, пълна с автори – хора, които превеждат от различни езици, а преводът сам по себе си е обект на авторско право. „Всяко ваше произведение струва. Уважението към творческия продукт е признак за цивилизоваността на едно общество. Това го осъзнах с течение на годините, развивайки се емоционално между кориците на книгите, работейки много в рекламана агенция, където мислех, че ще остана до края на живота си.“, разказа Венци.

Павел призна, че преди да подпише договор с „Вирджиния рекърдс“ е предлагал бийтовете си на доста бг изпълнители, но безуспешно. „Ако наистина обичате това, което правите, и вярвате, че сте добри, не се отказвайте. Рано или късно изкуството ви ще пробие. Ако имате късмет,  творбата ви ще стигне  до милиони хора и тогава няма как да получите кеш, ако не сте в час с правата си.“, каза Павел.

Заки акцентира върхи свободата, която дава авторското право. „Целта на нашата среща е да осъзнаем, че във всеки един от нас дреме, или се изявява творец, и че от нас зависи дали искаме да разгласим своя творчески продукт и дали искаме да го използваме, за да популяризирме себе си, или да генерираме приход.“, обясни той.

 

РЕКОРДНИ ПРИХОДИ ЗА АВТОРИТЕ ГЕНЕРИРА МУЗИКАУТОР ПРЕЗ 2018 ГОДИНА

Източник: Музикаутор

 

Музикаутор генерира и през 2018 година рекордни за своята история приходи от авторски възнаграждения за музика. Те са в размер на 7,57 милиона лева и отбелязват положителен растеж, като спрямо 2012 г. те са нараснали с над 100%.

Данните са оповестени в годишния отчет за 2018 г., публикуван на сайта на българската организация на композитори, автори на текст и музикални издатели. Музикаутор има увеличение на приходите в повечето от секторите, от които получава авторски възнаграждения. Най-сериозен ръст е постигнат при концертите и дигиталните платформи.

През 2018 г. са събрани над 500 000 лева от концерти, което представлява ръст от 85,3% спрямо предходната година. Основният фактор, който спомага за този резултат, са промените в Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) от м. март 2018 г. Според тях собствениците на зали, в които се провеждат концерти, са солидарно отговорни с организаторите за уреждането на авторските права за музиката. На практика, за да наеме зала, организаторът трябва предварително да е сключил лицензионен договор за изпълняваната на концерта музика. Това развитие е в особена полза за авторите от България, тъй като на много от концертите у нас се изпълнява тяхна музика.

В сектора на дигиталните права ръстът на приходите през 2018 г. е над 101%, като те достигат 205 240 лв. Това е най-високото ниво, генерирано до момента. Дигиталните платформи поставиха редица предизвикателства пред авторските дружества от цял свят при отчитането на музикални произведения, формирането на възнагражденията и тяхното разпределение. Въпреки това Музикаутор предприема целенасочени действия, за да подсигури стабилната тенденция за подобряване на приходите от сектора. Сред тях е също сериозната инвестиция в софтуер за разпределение, който предстои да бъде завършен до няколко месеца. С него ще може да се обработва огромният масив от информация, включващ правоносители, произведения и отчети от ползватели, включително от дигитални платформи. По софтуера работи единствената публична компания в сектора на информационните технологии.

Музикаутор очаква сериозно раздвижване и в сектора на туристическите и търговски обекти. То отново се дължи на промените в ЗАПСП от миналата година, според които от януари 2019 г. се делегират нови правомощия на общините да проверяват за лицензионни договори за публичното изпълнение на музика. Досега такива проверки се извършваха само от Министерство на културата, което бе причина за занижения контрол по спазването на закона и преобладаващия сив сектор сред туристическите и търговски обекти.

Организацията на авторите в музиката работи усилено и за да обърне обществения фокус към частното копиране. В България няма никакви постъпления от празни носители, например дискове, хард дискове, флашки и т.н., въпреки че съгласно закона такива се дължат. Липсата на такава уредба би превърнала всеки потребител в нарушител, поради което такива норми са разпространени в цяла Европа. Пасивността на българската държава по този въпрос мотивира Музикаутор да подаде жалба до Европейската комисия за несъответствие на българското законодателство с правото на Европейския съюз, като нарушава задълженията си на държава членка.

Паралелно с това организацията инвестира средства в развитие на българската музика, като през сесия 2018 на Културния фонд отпусна над 150 000 лв. за 38 проекта, от които с 41 500 лв. са подкрепени целево млади автори.

Емблема за дейността на Музикаутор през годината бяха кампаниите „Цената на творчеството“ съвместно с БНТ, „Място за BG музика“ в партньорство с НМУ „Любомир Пипков“ и под патронажа на кмета на София Йорданка Фандъкова, както и „Аз имам право“, насочена към подобряване законодателната рамка в България, чиито лица бяха Васил Найденов, Кирил Маричков, Добрин Векилов – Дони, Йоана Буковска, Владимир Пенев, Поли Генова, Атанас Пенев, Виктория Терзийска, Деян Каменов и Иван Лечев.


 

ТЕХНИЧЕСКА ВИЗИТА НА СЛУЖБАТА НА ЕС ЗА ИНТЕЛЕКТУАЛНА СОБСТВЕНОСТ ( СЕСИС) В ПАТЕНТНОТО ВЕДОМСТВО

 Източник: Патентно ведомство на Република България 

 

На 15 март Патентното ведомство на Република България посрещна делегация от СЕСИС за обмен на информация относно сътрудничество между Службата и националните ведомства на страните членки. 
Председателят на Патентното ведомство д-р Петко Николов прие Г-н Жоао Неграо – директор на дирекция Международно сътрудничество и правни дейности в СЕСИС, и обмени с него вижданията си по глобалните въпроси  на взаимното сътрудничество, както и очерта приоритетите на ПВ.
В приветственото слово от страна на Патентното ведомство (ПВ) беше изказана признателност за финансовата и технологична подкрепа, предоставяна от Службата, без които електронните услуги, които ПВ предоставя в интерес на потребителите, не биха били на нивото, очаквано от бизнеса. 
С гордост беше споделено, че през изтеклата 2018г. Ведомството е реализирало успешно 31 дейности – поддръжка на вече съществуващи инструменти и бази данни, нови разработки и промоционални дейности.
Акцент се постави и върху новите проекти – „Сканиране и съхранение на досиета“ и „Инструмент за изготвяне на решение“, които ще продължат модернизирането на електронното обслужване в ПВ.

Г-н Жоао Неграо определи Патентното ведомство като един от най-активните във взаимното сътрудничество участници, което се оценява като доказателство за стратегическо мислене на ръководството му. 
От името на  СЕСИС беше изказано и задоволство от присъдените на ПВ награди „Най-добра електронна услуга“ на „Годишни награди за държавните институции 2018 – добри примери“ и „Партньор в образованието“ на Световната мрежа на учебните предприятия EUROPEN-PEN International, които са плод на съвместни проекти между ПВ и СЕСИС.

Службата на ЕС за интелектуална собственост отправи и благодарност за креативността, проявена от Патентно ведомство, по време на проведените обществени консултации относно изготвянето на следващия Стратегически план на СЕСИС за периода 2020-2025.

  

СЕМИНАР IPforYOU В СОФИЯ

 Източник: Патентно ведомство на Република България


 

 

На 12 март 2019 г. в хотел „Sense“ в София Службата на ЕС за интелектуална собственост /СЕСИС, EUIPO/ организира семинар, който има за цел да разясни процедурите за подаване по електронен път на заявки за регистрация на марка на ЕС и дизайн на Общността.  По време на срещата ще бъдат представени електронните инструменти за онлайн подаване на заявки към СЕСИС, които правят заявяването лесно и безпроблемно. 
Ще бъдат представени и правните рамки за защита на тези два обекта на индустриалната собственост. 

Участниците ще проследят и представянето на електронния инструмент Enforcement Database, подпомагащ притежателите на права върху регистрирани марки и дизайни и правоприлагащите органи да противодействат на вноса на фалшиви стоки. 

Събитието е насочено към  всички, които професионално се занимават с регистрация на марка на ЕС и дизайн на Общността.

Лектори на събитието ще бъдат:

  •  Кристина Пастор /Cristina Pastor/, главен мениджър за връзка с потребителите в отдел „Клиенти“, СЕСИС, и
  •  Людмила Целисова /Ludmila Celisova/, експерт в областта на дизайните, СЕСИС. 

УСПЕШНО ЗАВЪРШИ ПЪРВИЯТ МОДУЛ ОТ ОБУЧЕНИЕТО НА ЕКСПЕРТИ В ОБЛАСТТА НА ИЗОБРЕТЕНИЯТА

Източник: Патентно ведомство на Република България

 

На 20 февруари, г-н Антоан Рети, програмен ръководител на Европейската патентна академия (ЕПА), д-р Давид Сукалински, зам.-председател на Патентното ведомство на Република България (ПВ) и Оля Димитрова, директор на дирекция „Експертиза и закрила на изобретенията и промишлените дизайни“ в ПВ, връчиха сертификати на участниците, завършили обучението на тема „Яснота и единство на заявките за патенти за изобретения“ в рамките на провеждащия се в столицата семинар, организиран съвместно от  ЕПА и ПВ.
Приключилият днес модул включваше теоретично запознаване с изискванията и подхода при преценка на яснота и единство в процедурата по издаване на патенти за изобретения, както и практически упражнения върху конкретни казуси.
Г-жа Оля Димитрова изнесе лекция и отговори на множество въпроси във връзка с процедурата по предоставяне на патент и регистрацията на полезни модели в ПВ.
Проф. Димитър Карастоянов от Института по информационни и комуникационни технологии към Българската академия на науките сподели с присъстващите какви са предизвикателствата пред академичната общност в страната при получаването на патентна защита за разработки във висшите учебни заведения и начините за стимулиране на иновационните процеси там.
Следобед се предвижда откриване на втория модул от събитието, който по програма ще запознае участниците с изискванията за патентоспособност, включително преценка на критериите новост и изобретателска стъпка.

  

  

 "В ЧАС ПО ИНТЕЛЕКТУАЛНА СОБСТВЕНОСТ" СТАРТИРА В 5 УЧИЛИЩА В СОФИЯ

Източник: prophone.org

 

Колко важно е да променим нагласата, че изкуството не е хоби, а средство за препитание за огромен брой хора? Колко време и средства се инвестират в една идея, за да може тя да се развие до готова песен, картина или фотоизложба? Защо в България е масово схващането, че когато един продукт е нематериален, то той ни се полага за безплатно ползване Това са част от въпросите, на които  Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) ще даде отговор в кампанията си „В час по интелектуална собственост“. Тя е насочена към бъдещите творци на България - възпитаниците на училищата по изкуствата към Министерство на културата, а посланици на идеята за стойността на творческия продукт ще бъдат част от най-популярните бг изпълнители и продуценти, текстописци, композитори и юристи.

На среща с директорите на избраните училища и експерти по авторско право в Министерство на културата председателят на Управителния съвет на БАМП Станислава Армутлиева и изпълнителният директор на БАМП Ина Килева представиха концепцията за образователния проект „В час по интелектуална собственост“. „Училищата по изкуствата са най-добрият пръв адрес за стартирането на откровен, компетентен, но и интересен за младите хора разговор за правата върху интелектуална собственост и същността на творческия процес, тъй като именно там се раждат бъдещите творци на България.“, сподели  Армутлиева. „Усилията, средствата, времето, емоцията и труда на много и най-различни хора, които стоят зад всеки готов творчески продукт и неговата реализация ще са център на влизането в час в училищата по изкуствата! Осъзнаването на собствените права, както и културата на уважение към правата на другите е ключов момент за всеки творец.“

В същността си инициираният от БАМП час по интелектуална собственост ще бъде комбинация от образователна дискусия и разказ за създаването на конкретни творчески проекти.  Любими артисти от поп и хип-хоп сцената ще споделят лични истории около създаването на най-големите си хитове, както и позицията си за защитата на техните права. Заедно с тях в час по  интелектуална собственост ще влязат продуценти и юристи.    

Стартът на кампанията „В час по интелектуална собственост“ е заложен за февруари 2019 г., като в началния си етап тя ще обхване Музикалното училище, гимназията по приложни изкуства, гимназията за древни езици и култура, професионалната гимназия по полиграфия и фотография, и училището по изящни изкуства на територията на София. В по-късната си фаза проектът ще се развие и в национален мащаб.

 

 

БЪЛГАРИЯ И РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЯ ЗАСИЛВАТ СЪТРУДНИЧЕСТВОТО СИ В ОБЛАСТТА НА КУЛТУРАТА

4.02.2019 

Източник: Министерство на културата

 

Възможности за сътрудничество в областта на театъра, литературата, библиотечното и музейно дело, изобразителното изкуство, организирането на художествени изложби и музикални фестивали, киното, музиката и танца, аудиовизията и защитата на авторските права - това предвижда „Програмата за сътрудничество в областта на културата” между България и Република Македония, която подписаха днес министър Боил Банов и македонският му колега Асаф Адеми.

В Програмата, която обхваща периода до 2021 г., се уточняват още ангажиментите на двете страни по отношение на опазването на културното наследство и сътрудничеството за предотвратяване на незаконната търговия с културни ценности. Документът предоставя на страните възможността да насърчават прякото сътрудничество между институции, професионални организации и асоциации в областта на културата и изкуствата.